Såg potential i en 21-åring utan yrkeserfarenhet
25-åriga Zara Al Khodr är ett av ansiktena utåt på Connect TV och den som med en vilja att hjälpa möter företagets kunder i kundtjänsten. Connect TV levererar tv- och bredbandstjänster till bland annat MKB.
Hur såg din väg till ett jobb på Connect TV ut?
– Efter studenten var jag mammaledig med två barn och skulle sedan börja söka jobb. Då fick jag möjlighet att komma till Boost by FC Rosengård för att få stöd och hjälp att komma ut i arbetslivet, bland annat genom att matchas med olika arbetsgivare.
– Efter några veckor på Boost fick jag träffa chefen på Connect TV och fick praktikplats. Efter några månaders praktik fick jag tillsvidareanställning, och nu har jag varit här i snart tre år.
Hur ser en arbetsdag i kundtjänsten ut?
– Här finns alltid något att göra och jag tycker om att kunna ge service och hjälpa kunderna att lösa problem. Det kan handla om alltifrån tekniska problem och installationer till fakturafrågor. Just nu under pandemin har vi inte öppet för fysiska besök så kunderna får hjälp via telefon eller mejl.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Energin och sammanhållningen här på kontoret, och känslan av att kunna hjälpa folk. Det är jätteroligt att vara på jobbet! Och så är jag teknikintresserad också, så det är en perfekt kombination.
Vad fick du med dig från Boost by FC Rosengård på väg mot ett jobb?
– Förutom praktiska saker som nya kontakter, är det att möta människor och arbeta i grupp. Jag kom ut på arbetsmarknaden utan erfarenheter, men med en vilja att jobba med bemötande och service. På Boost fick jag verkligen en push i rätt riktning. Det kändes så kul sedan att Connect TV såg potential i en 21-åring utan yrkeserfarenhet.
Fakta
De sociala klausulerna
• När MKB upphandlar varor och tjänster ställer man krav på socialt hänsynstagande i förfrågningsunderlaget, så kallade sociala klausuler.
• Ett krav kan till exempel vara att det upphandlade företaget måste ge arbetssökande praktik- eller lärlingsplatser.
• Sociala klausuler är ett bra verktyg för att minska utanförskapet, till exempel vid insatser riktade till unga arbetssökande som annars har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
• MKB har ett nära samarbete med Arbetsförmedlingen och Boost by FC Rosengård, en idéburen organisation som stöttar unga arbetssökande på vägen till utbildning och arbetsliv.
Text: Camilla Westemar
Läs mer om MKB:s samarbetspartner Boost by FC Rosengård på: boostbyfcr.se